Tiedote omien Satuhierontavideoiden tekoon

Olemme saaneet runsaasti kyselyitä, saako omia Satuhierontavideoita tehdä ja jakaa. On ihana asia, että Satuhieronta on mukana monien päiväkotien, koulujen ja terapeuttien arjessa! Tämä on kaikkien meidän yhteinen toive, että Satuhieronta löytää mahdollisimman monen lapsen, vanhemman sekä isovanhemman luokse.

Elämme poikkeuksellista aikaa, jolloin lempeä kosketus ja pysähtyminen lapsen äärelle voi olla entistäkin tärkeämpää. Tällä hetkellä suositellaan kodin ulkopuolella turvavälejä sekä fyysisen kosketuksen välttämistä. Siksi kodin merkitys turvallisen kosketuksen mahdollistajana on nyt hyvin arvokasta. Niillä hetkillä on lapsen elämään kokonaisvaltaisesti positiivinen vaikutus.

Vastauksena kysymykseen: Omia satuhierontavideoita saa tehdä. Toivomme kuitenkin, että jaat tekemäsi videot vain omalle kohderyhmällesi. Youtubessa voit tehdä sen niin, että ”julkinen”-kohdan sijaan laitat raksin kohtaan ”yksityinen”. Silloin videota pääsevät katsomaan vain ne ihmiset, joille lähetät linkin ja joille viestisi on tarkoitettu.

Jos haluat jakaa lisätietoa ja ohjeita Satuhieronnasta, teimme sinulle sitä varten nettisivun, jonne laitoimme video-ohjeistukset sekä kaksi ilmaista Satuhierontaa. Halutessasi voit jakaa tätä linkkiä nettisivuillanne, facebook-sivuilla sekä uutiskirjeessänne: https://satuhieronta.fi/satuhieronta-rentouttaa-ja-vahvistaa-turvallisuuden-kokemusta/

Tässä tärkeää ohjeistusta omalle kohderyhmällesi suunnatun Satuhieronta-videon tekoon:

1) Ennen videon tekoa, tutustu Satuhieronta -menetelmään.
Satuhieronnassa on vankka arvopohja, sekä tiettyjä ydinasioita joita on hyvä tiedostaa (mm. luvan kysyminen satuhierottavaltasi). Satuhieronnassa oma läsnäolosi on hyvin merkityksellistä. Tämän sisäistäminen vaatii usein aiheen äärelle pysähtymistä. Voit esimerkiksi tunnustella ennen videon tekoa, miltä läsnäolo tuntuu, sekä miten läsnäolo muuttaa kokemustasi tästä hetkestä.

Satuhierontaan voit tutustua esim. Satuhieronta -kirjan (WSOY) tai Rauhota mut – nettikurssin avulla. www.rauhotamut.fi

2) Huolehdi että niin satuhieronnan saajalla kuin tekijällä on hyvä ja rento asento.
Hyvä asento mahdollistaa sen, että hetki näyttää ja tuntuu levolliselta. Satuhierottavasti voi joko istua mukavasti tai maata vatsallaan. Satuhieronta antaa mahdollisuuden pysähtyä ja rentoutua, joten huomioi että allanne on hyvä ja pehmeä alusta. Varmista, että tila on sopiva rentoutumiseen. Voit myös itse rauhoittua ennen satuhieronnan tekemistä vaikka hengittämällä muutaman kerran syvään, tällöin oma levollisuutesi välittyy videolle.

3) Huomio aloitus ja lopetus.
Laske kämmenet hetkeksi selän päälle aloituksen ja lopetuksen merkiksi. Tämä tuo satuhierottavallesi turvallisuuden tunnetta, vahvistaa omaa läsnäoloasi sekä tukee teidän välistä yhteyttä.

4) Hidasta omaa rytmiäsi satuhierontaa tehdessä.
Satuhieronnassa sanat saavat tulla huomattavasti hitaammin, kuin yleensä puhuessa. Myös hiljaiset hetket sanojen välissä ovat merkityksellisiä, jotta kosketus ehtii kertoa omia viestejään.

5) Tiedosta kosketuksesi merkitys
Satuhieronnassa kosketuksen tarkoitus on rauhoittaa ja rentouttaa satuhierottavaasi. Kosketuksesi kertoo hierottavallesi: ”Näen sinut, olet tärkeä ja arvokas”. Usein esimerkiksi koko kämmenellä koskettaminen rauhoittaa, kuin myös hitaat sivelyt. Pidä käsiä mahdollisimman paljon kehokontaktissa koko satuhieronnan ajan, tämä tuo hierottavallesi turvallisuuden tunnetta.

6) Käytä videolla etupäässä itse tekemiäsi satuhierontoja.
Mikäli tahdot käyttää Satuhierontoja Tarina ja Kosketus Oy:n julkaisemista kirjoista, niin merkitse  lähdetiedot videolle.

Ps: Keräämme Satuhierontaan liittyviä kokemuksia, sekä teemme mielellämme blogiyhteistyötä. Mikäli sinulla on kertynyt Satuhieronta-kokemuksia, joita haluaisit jakaa eteenpäin, niin ole meihin yhteydessä, kiitos!

Sadunhohtoa ja läsnäolon lämpöä! Kiitos, että olet kanssamme viemässä merkityksellistä viestiä eteenpäin! Terveisin: Sanna ja Satuhieronta-tiimi