Blogi

Uusi tutkielma kertoo: Rauhoittuuko päiväkodin arki Satuhieronnalla?

MaxRes_2014-01-21_satuhieronta-Haapalehdonpaivakoti-7281_kuvaMikkoTörmänen
Hyvinä uutisina voimme kertoa, että Oulun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan varhaiskasvatuksen koulutusta käynyt Hanna-Leena Suorsa on tehnyt oman pro gradu tutkielmansa satuhieronnasta. Hanna-Leena tutki rauhoittuuko päiväkodin arki satuhieronnan avulla. Tässä kooste upeasta tutkielmasta:

  • Hanna-Leenan tutkimuskysymyksenä oli miten Satuhierontakoulutuksen käyneet henkilöt kuvailivat havaintoja lapsista, itsestään sekä lapsiryhmästä käytettyään Satuhierontaa. Havaintoina oli muun muassa että kosketuksen avulla lasten keskittymiskyky parani, vuorovaikutus kehittyi sekä aggressio väheni.
  • Tutkimustulokset osoittivat että Satuhierontaa käyttäneet henkilöt havaitsivat monia positiivisia vaikutuksia. Lasten keskinäiset konfliktit vähenivät ja positiivinen vuorovaikutus, rauhallisuus ja läsnäolo lisääntyivät lapsiryhmissä. Lapset ja aikuiset olivat rentoutuneempia.
  • Tutkimus haastaa pohtimaan ammattikasvattajien koulutuksessa saamia valmiuksia kosketukseen.
  • Satuhieronta on tuonut uutta positiivista sisältöä työntekoon. Tutkitut päiväkotien työntekijät kertoivat että työnteosta nauttii enemmän kuin ennen Satuhierontaa. Työntekijät kokevat olevansa innostuneempia ja motivoituneempia, kun satuhieronta on tullut osaksi arkea. innostuneisuus ja motivoituneisuus näkyvät voimaantumisen tunteena.
  • Haastateltavan kommentti (lyhennettynä): ”Kyllä tää on niinku mitä on nuita ihmisten kommentteja kuullut tuosta koulutuksesta, kun just yksi työkaveri kävi satuhierontakoulutuksen, nii hän sanoi kun meillä oli työilta, että jos vain ikinä nii menkää siihen Satuhierontakoulutukseen, et se on paljon muutakin kun että opetellaan tekemään Satuhierontaa. Et se koulutus on rakennettu sillä tavalla, et siinä käännytään niinku sisäänpäin ja sitä kautta lähdetään viemään asiaa niinku eteenpäin. Jos ihmiselle sanotaan että nyt pittää niinku näin tehdä asioita, ni sitä tehhään silloin niin paljo miettimättä. Tässä lähetään miettimään , että miten mää koen asian, niin sen tekee paljon hienovaraisemmin ja huolellisemmin.”
  • Haastateltavan kommentti: ” Ja nimenomaan sitä, mikä itelle tuli tuon koulutuksen jälkeen, että mä alusta asti meidän talossa, sitä haluan kertoa, että mä olin sen itse kokenut, että se satuhieronta ei oo mikään tekniikka, et noniin tähän laitetaan lapsi istumaan ja sit sille aletaan näin hei tekemään. Mä nyt näytän miten tää juttu menee, vaan jotenkin se siinä koulutuksessa puhutteli nimenomaan, se että siinä käännyttiinkin sisäänpäin. Miten minä koen kosketuksen ja miten tärkeänä mä pidän sitä, et miten mä haluan koskettaa lasta, ja eikä pelkästään se koskettaminen, vaan mitä mä haluan tuua lapselle ilmi juuri sitä että mä nään sinut, että sä oot nyt tärkeä mulle. Se oli jotenkin niin kauhean puhuttelevaa siinä koulutuksessa. Se lähti sitä kautta miten minä koen asioita ja sitten mitä mä pystyn antamaan sen jälkeen kun mä oon ite sisäistäny nää hommat. Et se Satuhieronta on siinä keskiössä se tosi tärkee asia ja se on se, et kerrotaan satua ja tarina kuvitetaan sillä kosketuksella. Sitten ne säikeet mitkä siitä lähtee, niin se on jotain paljon paljon enemmän ja se on nimenomaan sitä, miten me kohdataan lapsi ja sitten myös muut työntekijät. Se on puhutellut meitä työpaikalla paljon.”

    Löydät gradun kokonaisuudessaan täältä.MaxRes_2014-01-21_satuhieronta-Haapalehdonpaivakoti-7105_kuvaMikkoTörmänen
    Sadunhohtoisia hetkiä päiväkotien arkeen!!
    Toivoo: Tarina ja Kosketus Oy